loading...

دانلود پروژه پایان نامه کاراموزی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد موضوع نقش سبک های مقابله ای و شادکامی در امید به زندگی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد قابل استفاده دانشجویان…

خوش امد گویی

درگاه پرداخت اینترنتی این وبسایت توسط درگاه واسط زرین پال و آرین پال مورد تایید قرارگرفته است.

لینک دانلود فایل بعد از پرداخت به صورت آنی باز می شود.

ایمیل پشتیبانی سایت  mahdipnut@yahoo.com


شماره تماس پشتیبانی سایت : 09191968068  (پاسخگویی فقط به پیامک)

بنی حسن مهدی بازدید : 1091 پنجشنبه 27 اسفند 1394 نظرات ()

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد موضوع نقش سبک های مقابله ای و شادکامی در امید به زندگی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد

قابل استفاده دانشجویان رشته روانشناسی - علوم تربیتی و مشاوره برحسب سلیقه

به همراه پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس نرم افزار spss

چکیده :هدف پایان نامه حاضرتعیین رابطه بین سبک های مقابله و شادکامی با امید به زندگی در میان دانشجویان بود.روش تحقیق از نوع همبستگی واز نوع تحقیقات کاربردی بوده است.جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تشکیل می دادند که تعداد 382نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات  پرسشنامه شادکامی اکسفورد ،پرسشنامه سبک مقابله ای لازاروس(1982) و پرسشنامه امید اشنایدرو سیمپسون(1999)  بود.برای تحلیل داده ها از رگرسیون چندمتغیری استفاده گردیده است. نتایج نشان داد كه 9/45 درصد از واريانس متغير امید توسط سبک های مقابله ای و شادکامی تبيين می شود. مقدار R مشاهده شده (678/0) نيز نشان دهنده آن است كه مدل رگرسيون خطی حاضر می تواند برای پيش بينی استفاده شود. علاوه بر اين، نسبت F محاسبه شده(234/22 ) در سطح اطمينان حداقل 99 درصد معنادار است.همچنین نتايج برآورد مدل معنادار در جدول ضرايب رگرسيون نشان مي دهد كه ضرايب تاثير خرده مقیاس های سبک مقابله (متغير رویارویی مستقیم (β =0/377)،خود كنترلي (β =0/213)، حل مدبرانه مساله (β=0/173) ) و ضرايب تاثير خرده مقیاس های شادکامی( متغير رضایت زندگی(β =0/327)، مثبت نگری(β =0/496)، خلق مثبت(β =0/241)، عزت نفس(β =0/201) و سلامتی (β =0/268) )با توجه به  آماره  t، برآورد مي شود كه اين متغيرها مي توانند تغييرات مربوط به امید در دانشجويان را پيش بيني كنند كه نشانگر رابطه مثبت  خرده مقياس هاي سبک مقبله ای(رویارویی مستقیم ،خود كنترلي ، حل مدبرانه مساله) وخرده مقیاس های شادکامی(رضایت زندگی، مثبت نگری، خلق مثبت، عزت نفس و سلامتی)با امیدبه زندگی در دانشجویان است.

پایان نامه امید به زندگی جوانان و دانشجویان کارشناسی ارشد

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد 

موضوع :
نقش سبک های مقابله ای و شادکامی در امید به زندگی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد

قابل استفاده دانشجویان رشته روانشناسی - علوم تربیتی و مشاوره برحسب سلیقه
به همراه پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس نرم افزار spss

 ( قالب فایل: word  -- تعداد 126 صفحه )

 


فصل اول : بیان کلی موضوع
1-1-مقدمه

در حوزه علوم انسانی بيش از هر امري، مسئله تربيت و سازندگي انسان به چشم مي خورد و از اميد همواره به عنوان يكي از مهم ترين عوامل تربيت انسان ياد مي شود. اميد يك حالت روحي و رواني برانگيزانندة انسان به كار و فعاليت است. بطور طبيعي، انگيزة بشر در كارهاي اختياري، اميد به نفع، يا ترس از زيان است. اميد كه از معرفت و شناخت حاصل مي گردد، اساس همة تلاش هاي مفيد و پر ثمر انساني و نيز منشأ اصلاح امور در جامعه و رسيدن شخص به سعادت ابدي است، همان گونه كه نا اميدي و قطع اميد منشأ فساد مرتبه كاري ها و منتهي شدن به تفاوت ابدي است. همين كه انسان به آينده اي روشن اميد داشته باشد، احساس نيكو و حالتي شاد به وي دست داده، باعث نشاط وي مي شود و در او انگيزه كار و تلاش ايجاد شده، او را به فعاليت هاي صحيح زندگي وادار مي كند(داودی،1388).
اميد با آغاز زندگي بشري همراه است. انسان امیدوار است به اهداف خود برسد؛ روياهاي با شکوهش به حقيقت بپيوندد و خوشبختي رفيق راهش باشد. فرد اميدوار فعال پويا، سرزنده، شاداب و با نشاط است، اما فرد نوميد، بي روح، بي نشاط، دلمرده و افسرده، پس مي توان به اين نكته تأكيد داشت كه اميد نتايج و تأثيرات مهمي بر رفتار و كنش و حتي زندگي افراد دارد (خلجی، 1391).
اميد به آينده و انتظار تحقق فرداي بهتر، ريشه در يك ويژگي فطري دارد و آن كمال جويي انسان است. انسان همواره طالب رسيدن به مراتب بالاتر و دست يافتن به قله-هاي پيشرفت و ترقي است. يكي از راههايي كه براي رسيدن به اين پيشرفت به آن دست مي¬زند، تحصيل و ارتقاء سطح علمي به خاطر دستيابي به برخي از مزايا از جمله امور رفاهي، شأن و منزلت اجتماعي تعالي انساني و غيره است.بنابراين مي توان گفت فرد در صورتي رنج و زحمت اين كار را متحمل مي شود كه به آيندة كار خود و تحصيل و نتايج آن كه عايد فرد مي شود، اميد داشته باشد.اميد فرآيندي از تفكر راجع به هدف فرد، همراه با انگيزش براي حركت به سمت هدف (عامل بودن) و نيز راههاي رسيدن به آن هدف (راهيابي) است.اگر چه اميد يك هيجان نيست اما يك سيستم انگيزش شناختي پوياست. اميد با افزايش امكان دستيابي به هدف، دانشجويان را با تمركز به موفقيت براي فائق آمدن بر مشكلات توانمند مي سازد(سید موسوی، 1391).اين امر می تواند نشان از يك رابطة بين اميد به آينده و شادکامی بیشتر باشد، وقتی شادکامی که هدف نهایی و مشترک همه انسانها است و همه در تلاش برای رسیدن به آن می باشند (اریکسون ، 2006) افزایش می یابد اميد به آينده انگيزه تلاش و كسب موفقيت را در مرز بوجود مي آورد، متقابلاً دستيابي به اهداف و موفقيت ها نيز به آينده را در فرد تقويت مي كند از دیگر سو موجب کاهش فشار روانی و استرس درفرد می گردد. فشار روانی یا استرس ازحالات فیزیولوژیک یا روان شناختی ناخوشایند و و جزء لاینفک زندگی ما انسانها است.از این رو ما همواره می کوشیم تا با این حالت ناخوشایند مقابله کنیم. افراد برای کاهش استرس و بالا بردن سطح شادی وامید در زندگی و کاهش هیجانات منفی،از سبکهای مقابله ی گوناگونی استفاده میکنند که هرکدام ویژگیهای خاص خودرا دارندو هریک فردرابه گونه ایی به سمت هدف سوق می دهند (آنتونوفسکی 2009، کاشانی، 1390 ). باتوجه به مطالب فوق به نظر میرسد این سه مولفه بر هم تاثیر می گذارند .

فهرست مطالب           
 
فصل اول : کلیات تحقیق           1
مقدمه           2
بيان مساله           4
اهميت و ضرورت انجام پژوهش 7
اهداف پژوهش 9
فرضیات پژوهش 9
تعاريف مفاهيم و واژگان 10
 
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق 13
بخش اول - شادکامی 14
دیدگاههای نظری در مورد شادکامی 16
دیدگاه های مربوط به  شادکامی واهداف: 20
دیدگاه های مربوط به شادکامی و مقایسه اجتماعی 22
دیدگاه های شناختی و شادکامی 23
دیدگاه های مربوط به شادکامی و ارزشها 25
دیدگاه های مربوط به شادکامی ونیازها 26
دیدگاه های مربوط به شادکامی و سازگاری 28
اثرات شادکامی 29
علل شادکامی 30
خصایص شخصیتی و شادکامی 31
عوامل محیطی و فرهنگ و شادکامی 33
روابط میان فردی و شادکامی 34
 
 
  عنوان                                     
بخش دوم - سبک های مقابله 36
تعریف فشار روانی و مفهوم مقابله 36
دیدگاههای نظری درباره مفاهیم مقابله 37
تعریف مقابله با استرس یا فشار روانی 39
انواع سبکهای مقابله و کارکردهای آن 40
سبکهای مؤثر در مقابله با فشار روانی 44
تفاوتهای فردی در مقابله با فشار روانی 45
سبکهای دفاعی برای مقابله با فشار روانی 49
رابطه سلامت روان و سبکهای مقابله 49
سبک مقابله و منبع کنترل   50
بخش سوم- امید به زندگی 51
تعاریف مختلف از امید به زندگی  51
شناخت امید و مفهوم نا امیدی 56
ناامیدی و زیان های آن 58
نظریه های امید به زندگی 59
نظریه امید به زندگی اشنایدر 61
مولفه های امید 63
 تایید عملی مدل اشنایدر  64
امید ؛ بسته شناختی 66
امید به زندگی یک نظام سلسله مراتبی 67
عوامل مهم در رشد اميد به زندگی و اميد درماني 68
عوامل مرتبط با اميد 69
رابطه اميد و شادکامی 70
بخش چهارم - پيشينة پژوهش 71
 
  عنوان      
فصل سوم : روش پژوهش 77
روش پژوهش 78
جامعه آماری "
نمونه و روش نمونه گیری "
روش جمع آوری داده ها 79
ابزار پژوهش به همراه پایایی و روایی آنها 81
روش تجزیه وتحلیل داده ها 82
 
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل یافته ها 83
مقدمه 84
تحلیل توصیفی 85
تحلیل استنباطی 88
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیریو پیشنهادات 93
مقدمه 94
بحث و نتیجه گیری 94
محدودیت های پژوهش 98
 پیشنهادات پژوهش 98
فهرست منابع          100
منابع فارسی                   100
منابع خارجی         105
پیوست ها         110

 
 
1-2-بیان مساله
انسان برای رشد تمامی ابعاد وجودی خویش احتیاج مبرمی به امید دارد. امید همچون هوامی‌ماند که بدون آن زندگی دشوار است.تجربه‌های شخصی بهترین دلیل برای اهمیتامید استزیرا اگر هر کسی در زندگی خود اوقاتی را که احساس امیدبه زندگی کرده است با زمان‌هایی که افسرده و غمگینبود مقایسه کند، می‌بایستکه در زمان امیدبه زندگی کارآمدتر،سریع‌تر و قوی‌تر کارهایش را انجام داده باشد.از دیگر سو شادیونشاط نیزیکی از گمشده های انسان معاصر است. شادی موهبت بزرگی است که باید آن راجستجوکرد،غنیمت شمرد و به دیگران نیز منتقل کرد. زیرا افراد شاد، اهداف واقعی  و زندگی هدفمندی را داشتهو درباره مسائل و رویدادهای زندگی نظری مثبت دارند( باس ، 2003).
شادکامی احساسی است که همه خواهان آن هستند و در تلاش برای رسیدن آن (سهیلی، 1392). نشانه مشخص چنین وضعی حس قدردانی، احساس درونی، احساس رضایت و علاقه به خود و دیگران استکه دارایسه جزء احساس خوشی، رضایت از زندگی وعدم وجود عاطفهمنفی است (آرجیل  ،2001). نشاط و شادمانی بر اندیشه و رفتار آدمی تأثیرگذار استو زندگی را از رکود و ایستایی بازمی‌دارد. جستجوی مصاحبت و همراهی با دیگران، معاشرت پذیری در اوقات فراغت و کمکبه دیگران از آثار شادی و نشاط است. خلق مثبت، همچنین در ایجاد بهداشت و سلامتروان، کار، تفکر خلاق، معاشرت پذیری نقش بسزایی دارد(اوجاقی،1389). در همین زمینه باید گفت جامعة سرشار ازشادی، انسانهاي اميدوار تربيت مي كند و انسانهاي اميدوار نيز جامعه را بسوي پيشرفت سوق مي¬دهند. بنابراين هر چه نشاط و اميدواري در جامعه بصورت پايدار وجود داشته باشد و نهادهاي آن جامعه براي آينده برنامة دراز مدتي داشته باشند افراد جامعه اميدوار و شاداب در ساختن و توسعه آن مي كوشند.
اميد به آينده اي روشن كه معمولاً در منظر جوانان كشورمان در راهیابی به دانشگاه و يا كسب شغل مورد نظر آنهاست، در ذهن بسياري از جوانان ابهاماتي را ايجاد كرده است كه اين ابهامات متأسفانه علاقه مندي به تحصيل و اهتمام به امور آموزشي و فعاليت از روي نشاط و اميدواري را در نزد آنان تا حدودي به سستي سوق داده است. (یزدانی، 1386) و این سطح مبهم از امید به زندگی  با توجه نوع سبک مقابله ای در هر فرد می توان متفاوت باشد.از آنجا که فشارهای هیجانی و فیزیکی ناشی از استرس نامطلوب و آزارنده هستند، لذا افراد به انجام فعالیتهایی برانگیخته می شوند تا استرس خود را کاهش دهند.مطالعات متعددی نشان داده اند که امیدبه زندگی به عنوان یک سپر در مقابل استرس عمل می‌کند (خوش کنش ،1385).
در  واقع مجموع این فعالیت ها که در جهت کاهش استرس انجام می گیرند، آن چیزی است که مقابله نامیده می شود. از نظر فولکمن ولازاروس ( 1980، نقل ازاینه وند،1390)، مقابله، آن دسته از تلاش هایی شناختی و رفتاری فرد را در بر می گیرد که به منظور کاهش استرس ناشی از خواسته های درونی یا بیرونی صورت می گیرند و مطابق ادراک فرد، خواسته های مزبور، از منابع فرد برای رفع آن، فراتر می رود(فولکمن و لازاروس،1980، نقل از منصوری 1385).پژوهش های مختلفی که درباره تفاوت بین افراد با منبع کنترل درونی و بیرونی انجام شده اند، نشان می دهند که افراد در راهبردهای مقابله ای متفاوتی برای کنترل عوامل استرس زا (استرسورها) درگیر می شوند (هان و شاور ،2010).به ویژه باور بر این است که افراد با کنترل درونی، عوامل استرس زا را تعریف می کنند و در راهبردهای مقابله ای درگیر می شوند که بر تعدیل یا رفع مساله تمایل دارند(برای مثال، راهبردهای حل مساله یاجستجوی اطلاعات)، و از این رو، چنین افرادی برآیندهای منفی کم تری را تجربه می کنند. از سوی دیگر، افراد با منبع کنترل بیرونی که به احتمال بیشتری رویدادها را غیرقابل کنترل ارزیابی می کنند، از راهبردهایی برای کاهش برآیندهای منفی، سریع استفاده می کنند(برای مثال، اجتناب)، اما ضرورتا عوامل فشارزارا کاهش نمی دهند(آندرسون، 2010).
با توجه به پژوهشهای صورت گرفته می توان نتیجه گرفت که سبک مقابله یکی از مفاهیم یا متغیرهای مهم برای رویارویی با شرایط استرس زای زندگی می باشد، که دارای مفهوم گسترده و مؤلفه های شناختی و رفتاری چندی است. به طور کلی مقابله به عنوان کوششی برای افزایش سازگاری فرد با محیط یا تلاش به منظور پیشگیری از بروز پیامدهای منفی شرایط فشار زا توصیف شده است(کارور،2009).پژوهشگران دو راه مهم مقابله با استرس را مطرح کرده اند:
یک روش شیوه های سازگاری متمرکز بر حل مسالهکه شامل فعالیتهای مستقیم به منظور تغییر یا اصلاح شرایطی است که تهدید آمیز تلقی می شود و دوم شیوه های متمرکز بر هیجان که شامل فعالیتها یا افکاری برای کنترل احساسات نامطلوبی است که از شرایط فشارزا به وجود آمده اند(تایلور ،2007 یار احمدی،1387).لذا این موضوع که استفاده از شیوه های راهبردی مقابله ای (مسأله مدار یا هیجان مدار)  و میزان شادکامی فرد، چه سهمی در افزایش و کاهش امیدوار ی وی در زندگی داشته باشد ، و اینکه امید به داشتن توانایی برخورد با محرکهای فشارزا  و امید به رفع کردن انهادر اینده را که  به  خوش بینی بیشتر افراد منجرشده و شادکامی بیشتر وی را به دنبال خواهدداشت وارتباط تعاملی این متغیرها بر همدیگر می توان از جمله سوال اساسی پژوهش حاضر باشد.لذا پژوهشگر به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا بین روشهای مقابله ای و شادکامی با امید به زندگی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد ،رابطه وجود دارد؟
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش
هیجان، دارای یک مؤلّفه اساسی ذهنی(شناختی) است که موجب پاسخ‌دهی (معمولاً سریع) ما به وقایع (با توجّه به تجارب گذشته) می‌شود. هیجان را در روان‌شناسی، در دو حیطۀ کلّی «هیجان منفی» و «هیجان مثبت» قرار می‌دهند.بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهند که در عمر یک صد و چند سالۀ روان‌شناسی علمی، عمدتاً بر ابعاد منفی هیجان‌ها توجّه شده است (فرهنگ،1389).دلیل این موضوع، شاید این باشد که هیجان‌های منفی، می‌توانند زندگی ما را به گونه‌ای شدیدتر و جدّی‌تر تحت تأثیر قرار دهند.  برای نمونه، در یک بررسی طولی در مجلّۀ «چکیدۀ روان‌شناسی»از سال 1887 تا 2012 میلادی مشخص شده است که در حالی که 8072 مقاله مربوط به خشم، 57800 مقاله مربوط به اضطراب و 70856 مقاله مربوط به افسردگی وجود دارد، تنها 851 مقاله در مورد لذّت و شادی، 701 مقاله دربارۀ امید بهزندگی و 958 مقاله دربارۀ شادکامی، موجود است. به عبارت دیگر، در برابر هر چهارده مقاله دربارۀ هیجان‌های منفی، تنها یک مقاله در مورد هیجان‌های مثبت وجود دارد.امّا در دو دهۀ اخیرعدّه‌ای از روان‌شناسان، نوعی روان‌شناسی مثبت‌گرا را پایه گذاری کرده‌اند که در آن، موضوعاتی مانند: مثبت‌گرایی در مقابله با فشارهای زندگی و غلبه بر افسردگی و خمودگی و امید به زندگی مطرح شده است. به طور کلّی در این روش، بر شادی و شادمانی، به عنوان یکی از مقوله‌های اساسی هیجان‌های مثبت، تأکید شده است و به گفتۀ دیوید مایرز (2010)، ‌تعداد مقالات منتشر شده دربارۀ شادکامی، از 150 مقاله در سال 1979، به 780 مقاله در یک دهۀ بعد، افزایش یافته است.حال با آنچه که ذکر آن رفت و از آنجا که کشور ما نیز بالطبع دیگر کشورها، پژوهش های انجام شده در زمینه امید به زندگی وشادکامی در آن به ندرت انجام پذیرفته است از همین رو انجام این دست پژوهش ها ضروری می نماید.
 
1-4-اهداف پژوهش
1-4-1-هدف کلی
 تعیین رابطه بین سبک های مقابله و شادکامی با امید به زندگی در میان دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
1-4-2-اهداف اختصاصی:
1ـ تعیین سهم  سبک های مقابله در پیش بینی امید به زندگی
2ـ تعیین سهم شادکامی در پیش بینی امید به زندگی
1-5-فرضیه های پژوهش
1-5-1-اصلی:
امید به زندگی در میان دانشجویان بوسیله سبک های مقابله ای و شادکامی قابل پیش بینی است.
1-5-2-1فرضیه های فرعی:
1ـ امید به زندگی در میان دانشجویان بوسیله سبک های مقابله  قابل پیش بینی است.
2ـ امید به زندگی  در میان دانشجویان بوسیله شادکامیقابل پیش بینی است
 
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
دراین فصل بنا بر ماهیت این پژوهش ابتدا به تشریح  مبحث شادکامی پرداخته ، سپس نگاهی به روشهای مقابله ای ر می اندازیم ودر ادامه تعاریف و توضیحات پیرامون امیدواری پرداخته و سپس سوابق پژوهش های پیرامون موضوع در داخل و خارج کشور آورده خواهد شد.
 
2-1- امید به زندگی
2-1-1-تعاریف مختلف از امید به زندگی

به عنوان نقطه شروع این تعریف بنیادی از امید را به عنوان « تمایلی برای وقایعی که صورت می پذیرد» قبول میکنیم ( دیکشنری اکسفورد 1989).این امر واضح است که ، حسن غالب اعتماد، اطمینان وامید یک نیاز فراگیر درگستره زندگی است . اریسکون می نویسد: من هستم، به آنچه امید داشتنش و به دست آوردنش را دارم (فریمن ،2011، به نقل از سید موسوی 1391).
درفرهنگ Webster واژه امید به عنوان آرزو و خواسته ای که انتظار داریم قابل حصول باشد تعریف شده است. استوتلند تعریف نسبتاً دقیقی از این واژه ارائه نموده است. وی امید را خلاصه وترکیبی از «انتظاررسیدن به هدف» و میزان آن را به عنوان «احتمال دستیابی به هدف» در نظر گرفته است . بنابراین می توان گفت:امید انتظاری است بیشترازحد صفر درنائل شدن به یک هدف مشخص (شاو و کاستانزو، 2005 صفدری ، 1389 ).
از نظر روانشناسان امید به زندگی یعنی اینکه ما چیزی را بخواهیم ، میل داشته باشیم و باور داشته باشیم که قابل تحقق است . این پارامتر در اقشار مختلف و گروه های مختلف متفاوت است. ( میرزایی ، 1391)
در تعریف دیگر امید به زندگی حالتی است که با ایده ها  و احساسات مثبت از آینده مشخص می شود. امید به زندگی انتظار تعمیم یافته است که بواسطه ی آن نتایج مطلوبی در آینده حاصل خواهد شد.امید به آینده به دو شکل تصویر می شود:
الف) در نگاه اول امید به آینده مربوط به ساختار ذهنی فرد در مورد آینده اش می باشد.
ب) در نگاه دوم امید به آینده زمینه ای برای اجرای هدف و تصمیمات و اجرای تعهدات است که در نتیجه موجب پیشرفت فرد می شود. (فاضل زاده، 1390 )
امید به زندگی مهم ترین ویژگی اخلاقی است . بحرانی که امید در ان شکل می گیرد بنیاد واساس شخصیت انسان است. امید استعداد پذیرش و باور دستیابی به آرزوها، درک شده است، علیرغم خشم واصرارنامتعادلی که ناشی از وابستگی است، امید یک میلواندیشه دلخواه است. (خلجی ، 1386 ) .
یک منشا غریزی مبهم که تجربیات را پشت سر میگذارد تا برخی از انتظارات سخت ودشوار تکانی بخودر. امید این احساس عجیب را به انسان می بخشد که می تواند تا جایی که میخواهد  اوج بگیرد. چه در آماده کردن و فراهم کردن آرزو، و چه درکارهای کوچک اولیه آن، باید به مرحله اعتماد اساسی توجه کافی مبذول داشت، به طورخلاصه امید، با توجه به آینده وتوانایی ذاتی دستیابی به هدف، همراه است. افزایش توجه به ساختار امید با زمینه روانشناسی، مربوط به بخشی ازکار اسنایدر و همکاران او میگردد بر طبق این چارچوب ، امید نشان دهنده مجموعه شاخت مثبتی است که  افراد از اهداف زندگی آینده شان دارند ( اشنایدر ،2012).
امید به زندگی انرژی شناختی و راهکارهای رسیدن به هدف را فراهم می کند. بنابراین افراد امیدوار یک مفهوم عالی از انرژی ذهنی و راهکارهای دستیابی به اهداف را با خود دارند. امید یک مفهوم قدرتمند است که موفقیت فرد را برای افزایش امکان دستیابی به هدف ها ، بهبود صدمات جسمی و یا دستیابی به شادی های بزرگتر و ناراحتی کمتر تضمین میکند (اشنایدر، 2012، به نقل از سید موسوی،1391).
 
فصل سوم
روش پژوهش

در این فصل به بررسی روش انجام پژوهش ،جامعه ، نمونه و ابزار تحقیق و روش تحلیل داده ها پرداخته می شود.
3-1-روش پژوهش
طرح حاضر توصیفی و در مقوله طرحهای همبستگی قرار می گیرد که طی آن رابطه بین چند متغیر در یک گروه بررسی می شود.
3-2--جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد ، می باشند که  تحصیلی مشغول به تحصیل بودند .
3-3-نمونه و روش نمونه گیری
بر آورد تعداد نمونه با توجه به  جدول مورگان تعداد 382 نفر می باشد. در گام اول برای انتخاب دانشکده مورد نظر ازبین دانشکده های ،  به روش نمونه گيري خوشه اي اقدام گردید. و درگام بعدی برای انتخاب دانشجویانً هر دانشکده از روش نمونه گيري تصادفی استفاده شده است. بهاینصورتکهابتدا،سه دانشکده علوم انسانی و کشاورزی و علوم پایه از بین تمامی دانشکده های ، انتخاب و در گام بعدی ،از هر دانشکده سه کلاس بصورت تصادفی ازکل کلاس ها انتخاب شد ونهایتا  تعدادحدود 140 نفر از هر دانشکده بهصورتتصادفی( با احتساب ده درصد ریزش پرسشنامه های مخدوش )انتخاب شدند.
3-4-1-ابزار پژوهش
الف: پرسشنامه سبک های مقابله ای لازاروس
پرسشنامه سبک های مقابله ای یک آزمون 66 ماده ای است که براساس سیاهه سبک های مقابله ای (لازاروس و فلکمن، 1980) توسط لازاروس و فلکمن (1985) ساخته شده است و دامنه وسیعی از افکار و اعمالی که افراد هنگام مواجهه با شرایط فشارزای درونی یا بیرونی به کار می برند را مورد ارزیابی قرار می دهد.  دراین آزمون آغاز از آزمودنی خواسته می شود که به طور شفاهی یا نوشتاری موقعیت فشار زایی را که اخیراً تجربه کرده شرح دهد و سپس با خواندن عبارات پرسشنامه مشخص کند که در موقعیت مورد نظر تا چه میزان از هر یک از راهبردهای زیر استفاده کرده است. در بعضی از موارد نیز خود پژوهشگر موقعیتی خاص مانند درمان پزشکی یا یک آزمون علمی را به عنوان موقعیت فشارزا مشخص می کند. این آزمون دارای 8 زیر مقیاس: مقابله مستقیم، فاصله گرفتن، خود کنترلی، طلب حمایت اجتماعی، پذیرش مسئولیت، گریز ـ اجتناب، حل مساله برنامه ریزی شده و ارزیابی مجدد مثبت است. 16 عبارت این آزمون انحرافی هستند و 50 عبارت دیگر شیوه مقابله فرد را مورد ارزیابی قرار می دهند راهبردهای مقابله ای تجدید نظر شده با سیاهه راهبردهای مقابله ای در چندین مورد تفاوت دارد.  نخست اینکه نحوه پاسخ گویی در نسخه اصلی به صورت بله/ خیر است، در نسخه تجدید نظر شده به هر عبارت در یک مقیاس 4 درجه ای لیکرت پاسخ داده میشود (از 0 اصلا استفاده نکرده ام تا 3 به میزان زیادی از آن استفاده کرده ام) و دوم اینکه عبارات اضافی و نامفهوم جذف یا با عبارات دیگر تعویض شده و بعضی از عبارات مانند عبادت به پرسشنامه اضافه شده اند( کرمی ،1379).
 
3-4-روش جمع آوری داده ها
روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه ای بوده است و از پرسشنامه سبکهای مقابله ای لازاروس و پرسشنامه شادکامی اکسفورد و پرسشنامه امیداشنایدر و سیمپسون(1999) استفاده شده است
3-5-روش تجزیه و تحلیل
برای  توصیف داده ها ابتدا اطلاعات توصیفی به شکل جداول، نمودارها، میانگین و انحراف استاندارد و در آمار استنباطی در چهار چوب اهداف و فرضیه های پژوهش از تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده است.
 
 
فصل چهارم تحلیل داده ها
4-1-مقدمه
تجزیه وتحلیل به عنوان فرآیندی از روش علمی، یکی از پایه های اساسی هر روش تحقیقی است. به طور کلی تجزیه و تحلیل عبارت است از روشی که از طریق آن کل فرآیند پژوهشی از انتخاب مسئله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می شود. پژوهشگر برای پاسخگویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد رد یا تأیید فرضیه ای که صورت بندی کرده است. از روش های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند. در این فصل داده های تحقیق با استفاده از روش های علمی، در جهت بررسی سؤال های پژوهش مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. پس از ملاحظه پاسخ ها و ثبت داده ها در محیط نرم افزار و استخراج نتایج آن، با توجه به ماهیت هر سؤال پژوهشی ابتدا اطلاعات توصیفی ارائه می شود و در بخش بعدی، داده ها مورد تحلیل قرار می گیرند. تجزیه و تحلیل یافته ها در دو بخش انجام می شود؛ در بخش اول داده های جمع آوری شده توصیف می شوند که در آن از آمار توصیفی ( توزیع فراوانی، میانگین، و انحراف معیار) جهت مرتب کردن اطلاعات استفاده شده و داده های حاصل از تحقیق در جداول مربوطه نشان داده شده است. بخش دوم تحلیل داده ها مبتنی بر آمار استنباطی صورت گرفته  که هدف آمار استنباطی عبارت است از نتیجه گیری پیرامون ویژگی های جامعه ای که نمونه مورد مطالعه از آن استخراج شده برای تحلیل استنباطی داده ها از رگرسیون چندمتغیری استفاده گردیده است.
 
فصل پنجم  بحث و نتیجه گیری
 و پیشنهادات
5-1-مقدمه
این پژوهش با هدف تعیین میزان رابطه بین روش های مقابله ای و شادکامی با امید به زندگی در دانشجویان ،، صورت گرفت. گروه نمونه شامل 382 نفر بود که از دانشگاه بصورت تصادفی انتخاب شدند  ابزار جمع آوری اطلاعات  پرسشنامه  بوده است. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت كه در فصل چهارم ارائه گردید. در این فصل به نتیجه گیری و پیشنهادات حاصل از تحقیق پرداخته شده است.
 
5-2-بحث و نتیجه گیری
5-2-1-فرضیه اول:
امید به زندگی در میان دانشجویانبوسیله سبک های مقابله ای و شادکامی قابل پیش بینی است.
یافته ها نشان داد که، مقدار   به دست آمده (459/0 ) بدين معنی است كه 9/45 درصد از واريانس متغير امید توسطسبک مقابله ای و شادکامی تبيين می شود.
نتيجه اخذ شده با پژوهش ابراهیمی (1388) و جعفر نژاد (1388) همسو می باشد. در تبیین این موضوع باید به تحقیق جعفر نژاد(1388) اشاره کرد که معتقد است دانشجویان در مقابله با فشار روانی مساله مدار هستند و در مقابله با فشار روانی به کارها و فعالیتهای دیگر روی می آورند و تمرکز خود را بر مسایل دیگر میگذارند و این موضوع باعث می شود تا امیدوارانه به زندگی نگاه بیاندازند.
 

 
متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های پایان نامه بود.برای دانلود فایل اصلی،انلاین پرداخت کنید و انلاین دانلود کنید.
 
روش دانلود فایل :
 
1.کلیک گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت  پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر

قیمت : 70 هزار تومان
قیمت : 50 هزار تومان

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
با عرض سلام و احترام خدمت شما کاربر عزیز. از اینکه وبسایت من رو برای خواندن انتخاب کردید از شما کمال تشکر را دارم.که افتخار دارم پایان نامه و پروژه های دانشگاهی را از طریق این سایت در اختیار شما سروران گرامی بگذارم. اميد است سير و سرچ در اين مجموعه افزايش بار اندوخته هاي علمي دوستان دانش دوست و پژوهشگر، را سبب شود در اين اثني ما را با رهنمود هاي ناب خويش راهنمايي نماييد. ایمیل: mahdipnut@yahoo.com 09162588959 فقط پاسخگو به پیامک
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 175
  • کل نظرات : 98
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 61
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 251
  • بازدید امروز : 365
  • باردید دیروز : 1,437
  • گوگل امروز : 20
  • گوگل دیروز : 164
  • بازدید هفته : 1,802
  • بازدید ماه : 31,322
  • بازدید سال : 94,070
  • بازدید کلی : 358,375
  • کدهای اختصاصی