close
ویزای ایران
دانلود پايان‌نامه روانشناسی سلامت روان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد غیرمبتلا
loading...

دانلود پروژه پایان نامه کاراموزی

دانلود پايان‌نامه كارشناسي ارشد مقایسه سلامت روان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد غیرمبتلا قابل استفاده دانشجویان رشته روانشناسی…

خوش امد گویی

درگاه پرداخت اینترنتی این وبسایت توسط درگاه واسط زرین پال و آرین پال مورد تایید قرارگرفته است.

لینک دانلود فایل بعد از پرداخت به صورت آنی باز می شود.

ایمیل پشتیبانی سایت  mahdipnut@yahoo.com


شماره تماس پشتیبانی سایت : 09191968068  (پاسخگویی فقط به پیامک)

بنی حسن مهدی بازدید : 219 جمعه 28 اسفند 1394 نظرات ()

دانلود پايان‌نامه كارشناسي ارشد مقایسه سلامت روان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد غیرمبتلا
قابل استفاده دانشجویان رشته روانشناسی - علوم تربیتی و مشاوره برحسب سلیقه
قالب فایل: word --- تعداد صفحات: 110 صفحه
تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss

فصل اول کلیات تحقیق
چکیده:  سوء مصرف مواد یكي از مهمترين مشكلات عصر حاضر مي‌باشد كه گستردة جهاني پيدا كرده است مشكلي كه ميليون‌ها زندگي را ويران و سرمايه‌هاي كلان ملي را صرف هزينه مبارزه، درمان و صدمات ناشي از آن مي‌نمايد. روزانه تعداد زيادي بر شمار مبتلايان اين مصيبت افزوده گشته و بر اين اساس عوارض آن كه شامل اختلالات جسمي، رواني، خانوادگي، فرهنگي، اقتصادي- اجتماعي مي‌باشد؛ باعث از بين رفتن مرزهاي فرهنگي جامعه و به خطر افتادن سلامت رواني و اقتصادي بشر مي‌گردد. كشور ما به دلايل متعدد فرهنگي از قبيل باورهاي غلط و سنتي مردم و يا موقعيت جغرافيايي و همجواري با دو كشور بزرگ توليد كننده داراي شرايط كاملاً بحراني و حساس مي‌باشد و مبتلايان به اعتياد همه روزه باعث ايجاد خسارت سنگين اقتصادي و فرهنگي به جامعه مي‌گردند (مناجاتي ،فرنام و محمدي، 1387). به رغم كاهش مصرف مواد مجاز و غيرمجاز در سال‌هاي اخير، اعتياد به الكل و مواد مخدر باز هم مشكلات جدي در اوايل بزرگسالي هستند. اين مواد به فرايندهاي شناختي آسيب مي‌رسانند، مشكلات رواني زير بناي اعتياد را تشديد مي‌كنند و خطر آسيب غيرعمدي و مرگ را افزايش مي‌دهند (بِرك، ترجمه سيد محمدي، 1386).
انسانها برای مداوای بیماریها، تسکین درد، و کاهش رنج روانی هزاران سال است که از داروها استفاده کرده‌اند. به زبان شکسپیر، مردم برای درد و رنجهای زندگی، همواره در جستجوی "تریاقیهای دلنشین برای عالم بی خبری" بوده‌اند. اما نقش داروهای روان‌گردان  در جامعة موجود ما بسیار پیچیده و اغلب با جروبحث داغ و هیجانی توأم بوده است. افراد برای تغییر دادن حالتهای روانی خود داروهای روان‌گردان مصرف می‌کنند، برای مثال، اینگونه داروها می‌توانند خلق را بهبود بخشند، موجب شنگولی شوند، ادراک را تغییر دهند، یا از اضطراب بکاهند. تبیین‌ها و نظریه‌های مصرف دارو از حوزهای مطالعاتی متعددی بدست آمده‌اند که از جملة آنها می‌توان به پزشکی، روانپزشکی، روانشناسی، قانون و زیست‌شناسی اشاره کرد (بابور،2009).
به رغم اقدامات پژوهشی قابل ملاحظه، و تناقضهای بسیار در رابطه با نحوه‌ای که جامعة ما داروها را در نظر می‌گیرد، جنبه‌های متعددی از رفتار مصرف دارو وجود دارند که ما هنوز آنها را نمی‌فهمیم. برای مثال، عموماً پذیرفته شده است که نیکوتین بسار اعتیادآور است، با این حال احتمالا ما از معتاد به دارو نامیدن یک سیگاری خودداری می‌کنیم (روزنهان و سلیگمن؛ ترجمه سید محمدی، 1386).
با توجه به اینکه بیماری اعتیاد یک بیماری جسمانی نیست و شامل جنبه‌های روانی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد و همچنین عوامل متعددی در ایجاد این پدیده نقش دارند، بنابراین درمان این بیماری نیز شامل جنبه‌های مختلف می‌گردد وبسیار پچیده‌تر و مشکل‌تر از درمان بیماری‌های دیگر می‌باشد. به همین منظور پژوهشها و مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است تا روشهای درمانی هر چه بیشتر بتواند جهت کمک به فرد مبتلا موفق باشد و تا حد ممکن درصد عود بیماری کاهش یابد (مناجاتی،فرنام و محمدی،1387).
عوامل چندی ممکن است افراد را مستعد مصرف دارو بنماید، از آن جمله است: پرورش یافتن در یک خانوادة ناشاد، وجود والدینی که یا آسان‌گیر هستند یا اینکه الگویی برای سوء استفاده از دارو فراهم می‌کنند، تأثیرات دوستان، و ناهمنوایی اجتماعی با ادامة مصرف دارو وابستگی در شخص بوجود می‌آید که خود نیاز تازه‌ای می‌آفریند  که باید ارضا شود ( اتکینسون و هیلگارد؛ ترجمه براهنی و همکاران، 1380).

سلامت روانی و مصرف مواد مخدر - پایان نامه



پايان‌نامه  كارشناسي ارشد مقایسه سلامت روان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد غیرمبتلا

قابل استفاده دانشجویان رشته روانشناسی - علوم تربیتی و مشاوره
قالب فایل: word --- تعداد صفحات: 110 صفحه
تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار spss


 



 2-1) بیان مسأله : شصت سال قبل سازمان بهداشت جهانی سلامت را به عنوان  حالتی از بهزیستی کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی و نه صرفاً بیمار نبودن تعریف کرد(سازمان بهداشت جهانی،2005 و 2004). جاهودا(2008) از نداشتن بیمار روانی به عنوان معیار سلامت روانی انتقاد و به جای آن معیارهای چندگانه را برای سلامت روانی ارائه کرد. متاسفانه تا مدتها، پیشرفت قابل ملاحظه ای در کاربرد این دیدگاهها در قلمروهای علمی و عملی مشاهده نشد(دادستان،1385).
 سلامت یک مفهوم چند بعدی است که علاوه بر بیمار و ناتوان نبودن، احساس شادکامی و بهزیستی1را نیز در بر می گیرد. اغلب روانپزشکان، روان شناسان و محققان بهداشت روانی جنبه های مثبت سلامت را نادیده می گیرند. تلاش هایی که در جهت گذر از الگوهای سنتی سلامتی صورت گرفته گر چه زمینه لازم را برای تلقی سلامت به عنوان حالتی از بهزیستی(نه صرفا نبود بیماری) فراهم ساخته ولی کافی نیست. البته الگوهای جدید سلامت نیز به طور عمده بر ویژگیهای منفی تاکید دارند و در آنها ابزارهای اندازه گیری سلامت اغلب با مشکلات بدنی(تحرک2، درد3، خستگی و اختلالات خواب)، مشکلات روانی (افسردگی4، اضطراب5 و نگرانی) و مشکلات اجتماعی(ناتوانی در ایفای نقش اجتماعی، مشکلات زناشویی) سروکار دارند.
     سلامت رواني يكي از مباحث مهمي است كه در رشد و بالندگي خانواده و جامعه موثر مي‌باشد. سازمان بهداشت جهاني2(2004) سلامت رواني را به عنوان حالتي از بهزيستي كه درآن فرد توانمندي خود را شناخته از آنها به نحو موثر و مولد استفاده كرده و براي اجتماع خويش مفيد است تعريف مي‌كند. به طور كلي بهداشت رواني ايجاد سلامت روان به وسيله پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي رواني، كنترل عوامل موثر بروز آن، تشخيص زودرس، پيشگيري از عوامل ناشي از برگشت بيماريهاي رواني و ايجاد محيط سالم در برقراري روابط صحيح انساني است(دادستان، 1385).
  هدف سلامت روان فقط منحصر به تشريح علل اختلالات رفتار نبوده بلكه هدف آن به وجود آمدن عواملي كه مكمل زندگي سالم و نرمال باشد و نيز درمان اختلالات جزيي رفتار به منظور جلوگيري از وقوع بيماري‌هاي شديد رواني و به طور كلي هدف سلامت روان، پيشگيري است(سیدنی، 2009).
    هدف آموزش‌هاي روان شناختي نیز که  شامل آموزش مهارتهاي زندگي و آموزش ابراز وجود درمانهاي روان شناختي مانند رفتار درماني و انواع فنون روان درمان و توان بخشي می باشند كمك به افراد براي درک بهتر خود و جهان پیرامون، افزایش قابلیت و توانمندی سازگاری و ارتقای سلامت روانی است(یوسفی 1387).
      اسکینر1 اظهار می دارد که سلامت روانی و انسان سالم به معادل با رفتار منطبق با قوانین و ضوابط جامعه است و چنین انسانی وقتی بامشکل روبرو شود ازطریق شیوه اصلاح رفتار برای بهبود و بهنجار کردن رفتار خود و اطرافیانش به طور متناوب استفاده می جوید تا وقتی که به هنجار مورد پذیرش اجتماع برسد، به علاوه انسان سالم بایستی آزاد بودن خودش را نوعی توهم پندارد و بداند که رفتار او تابعی ازمحیط می باشد و هر رفتار توسط حدودی از عوامل محیطی مشخص گردد. انسان سالم کسی است که  از تایید ات اجتماعی بیشتری به خاطر رفتارهای متناسب از عوامل متناسب از دیدگاه اسکنیر این باشد که انسان بایستی از علم، به برای پیش بینی بلکه برای تسلط بر محیط خودش استفاده کند. بنابراین فرد سالم کسی است که بتواند با هر روش بیشتری از اصول  علمی استفاده کند و به نتایج سودمندانه تری برسد و مفاهیم ذهنی مثل امیال، هدفمندی، غایت نگری و غیره را کنار بگذارد.
یکی از شرایط اصولی بهداشت اصولی بهداشت روانی این است که شخص به خود احترام بگذارد و خود را دوست بدارد(شاملو، 1382).

 3-1) اهمیت پژوهش :    تامین سلامت و بهداشت همه افراد جامعه از مهم ترین مسایل اساسی هر کشوری است، این امر در سه جنبه جسمانی، روانی و اجتماعی مورد ملاحظه قرار می گیرد، در صورتی که بعد روانی سلامت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، فراوانی مشکلات روانی و رفتاری رو به فزونی خواهد گذاشت تا حدی که عوارض ناشی از بی توجهی به آن در ابعاد فردی و اجتماعی، خانوادگی و انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اثرات سوء و غیر قابل جبران رادر پی خواهد گذاشت( نوابی نژاد،1386).
        بدیهی است که عدم سلامتی روانی مخصوص یک قشر یا یک منطقه خاص نبوده و تمامی طبقات جامعه را در بر می گیرد و هیچ انسانی از فشار روانی و اجتماعی مصون نیست و به طور کلی باید گفت عدم وجود سلامتی روانی به کار و اقتصاد خانواده لطمه  وارد می کند، در آمد سرانه را کاهش می دهد و رفاه و نشاط فردی را از اعضای خانواده سلب می کند و با تخریب وضایع کردن نیروی انسانی، در اقتصاد واجتماع تاثیر عمیق و سوء بر جای می گذارد. به همین دلیل بهداشت و سلامت روان در اغلب کشورها در ای اهمیت بالا و در اولویت برنامه ملی و بهداشت همگانی قرار دارد(میلانی فر، 1385).و لذا تشریح این ضرورت و اهمیت فقط با انجام پزوهش هایی از این دست امکان پذیر است.

 4-1) اهداف پژوهش
اهداف اصلی:
      1-مقایسه سلامت روان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد غیرمبتلا
      2-شناسایی ارتباط بین میزان سلامت روان و اعتیاد در مبتلایان به سوء مصرف مواد
اهداف فرعی
1-تعیین تفاوت افسردگی بین افراد مبتلا به مصرف مواد و افراد غیر مبتلا
2-تعیین تفاوت نارسا کنش وری اجتماعی بین افراد مبتلا به مصرف مواد و افراد غیر مبتلا
3-تعیین تفاوت اضطراب و بی خوابی بین افراد مبتلا به مصرف مواد و افراد غیر مبتلا
4-تعیین تفاوت سلامت جسمانی بین افراد مبتلا به مصرف مواد و افراد غیر مبتلا


5-1) فرضیه‌های تحقیق
اصلی:
بین سلامت روان افراد مبتلا به سو مصرف مواد و افراد غیر مبتلا تفاوت وجود دارد.
فرضیه های فرعی:
1-بین افسردگی افراد مبتلا به مصرف مواد و افراد غیر مبتلا  تفاوت وجود دارد.
2-بین نارسا کنش وری اجتماعی افراد مبتلا به مصرف مواد و افراد غیر مبتلا تفاوت وجود دارد.
3-بین اضطراب و بی خوابی افراد مبتلا به مصرف مواد و افراد غیر مبتلا تفاوت وجود دارد.
4-بین سلامت جسمانی افراد مبتلا به مصرف مواد و افراد غیر مبتلا تفاوت وجود دارد.


6-1) تعریف متغیرهای پژوهش
- تعریف نظری
سوء مصرف مواد :
 الگویی از مصرف مکرر مواد که معمولاً به ظهور تحمل، ترک و رفتارهای اجباری دارو می‌انجامد. تشخیص وابستگی به مواد را می‌توان برای هر طبقه‌ای از مواد به استثنای کافئین مطرح کرد.مهمترین مشخصه سوء مصرف مواد، الگویی از مصرف ناسازگارانه مواد است که با پیامدهای قابل توجه نامطلوب و عودکننده مرتبط با مصرف مکرر مواد مشخص می‌شود. برای آنکه یک ملاک سوء مصرف مطابقت نماید، مشکلات مرتبط با مواد می‌بایست طی یک دوره 12 ماهه به شکل مکرر رخ داده یا تداوم داشته باشد (DSM-IV-TR ,2007).
سلامت روانی:
سلامت فکر عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تقاضا و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب.( دادستان، 1385).
روانپزشکان فردی را از نظر روانی سالم می‌دانند که تعادلی بین رفتارها و کنترل او در مواجهه با مشکلات اجتماعی وجود داشته باشد. از این دیدگاه انسان و رفتارهای او در مجموع یک سیستم در نظر گرفته می‌شود که بر اساس کیفیات تأثیر و تأثیر متقابل عمل می‌کند. با این دید سیستمیک ملاحظه می‌شود که چگونه عوامل متنوع زیستی انسان بر عوامل روانی اجتماعی او اثر گذاشته و بالعکس از آن اثر می‌پذیرد. (میلانی‌فر، 1385)
- تعریف عملیاتی
سوء مصرف مواد مخدر:
در این تحقیق افرادی که سابقه مصرف مواد اپیوییدی داشته و تست مورفین آنها مثبت بوده، همچنین پس از قطع مصرف علایم محرومیت مشخص گردیده، بعنوان افراد مبتلا به سوء مصرف مواد شناسایی شده‌اند.
سلامت روان:
 در این پژوهش سلامت روانی به وسیله آزمون سلامت روانی گلدبرگ ( به نقل از دادستان، 1379) سنجیده می‌شود.


فهرست مطالب
عنوان
چکیده  1
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه 3
بيان مسأله 6
اهمیت و ضرورت تحقیق 9
اهداف تحقیق 10
فرضیه های  تحقیق 10
تعاریف اصطلاحات 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
فصل سوم: روش تحقیق
روش تحقیق 89
جامعه اماری 89
روش نمونه گیری و حجم نمونه 89
فرایند جلسات آموزشی 90
طرح پژوهش 102
ابزار گرد آوری داده ها 102
روش تجزیه وتحلیل داده ها 104
فصل چهارم: تحلیل داده ها
 شاخص های توصیفی   106
آزمون فرضیه  117
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری 123
 محدوديت ها  126
 پيشنهادات  126
منابع  128
ضمایم  130


فصل دوم
مقدمه

بشر در طول تاریخ و سالیان متمادی همواره مایل بوده است به دلایل مختلف با مواد گوناگون سکرآور خود را سست و بی‌خود کند و همین امر نشان دهنده وابستگی روانی است و وابستگی روانی شامل نیاز به مواد برای ایجاد نشاط و یا از بین بردن احساس غم و ناراحتی نیز هست و با توجه به آماری که سازمان ملل در سال 1377 اعلام کرده است در ایران حدود 710000 نفر معتاد مشکل‌دار مزمن، معتاد به تریاک و فرآورده‌های آن هست گرچه می‌توان به این آمار مصرف‌کنندگان سایر مواد بدون شکل را نیز اضافه کرد که همه اهمیت پیشگیری را در این زمینه مطرح می‌نماید. در هر حال آنچه از پیشگیری مدنظر است رساندن پیام مؤثر، مفید و آموزش به کسانی هست که مواد مصرف نکرده‌اند. چرا که از این طریق می‌توان به 98% افراد کمک نمود و این فعالیت‌ها بسیار کارآمد بوده برخلاف اقدامات در جهت ترک اعتیاد که در حقیقت فعالیت‌ها واکنشی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از کشورهای صنعتی در حدود 30 سال است که پیشگیری اولیه بعنوان مهمترین هدف در نظر گرفته شده است و در این زمینه به پیشرفتهایی نیز نائل شده‌اند. براساس دفتر کنترل مواد مخدر در آمریکا از طریق پیگیری اولیه موفق شده‌اند 70% تقاضا را نسبت به مواد را کاهش دهند و براساس آمار سال 1994 در آمریکا ذکر شده است که در ظرف 20سال گذشته مبلغ 70 میلیون دلار صرف آموزش و پیشگیری اولیه شده است. در مبحث پیشگیری هدف این است که از تحقق عوامل روی‌آوری پیشگیری شود. در پیشگیری اولیه مناسب با گروه هدف و مخاطبان باید پیام، پیام رسانی متنوع و مؤثر و بازدارنده در سطوح وسیع ارائه نماییم و در این زمینه تأکید روی سه جنبه می‌باشد: 1) انگیزه گرایش به مواد 2) شرایط وجوی که در دسترس بودن را آسان می‌کند 3) عوامل محیطی و اجتماعی که فرد را به سوی مواد می‌کشاند. از سه سطح پیشگیری آنچه متداول بوده پیشگیری ثالثیه بوده است در حالیکه هر سه سطح پیشگیری موجب بهبود روند می‌گردد و در این زمینه پیشگیری اولیه بعنوان اصلی ترین مورد مدنظر می‌باشد و بررسی‌ها نشان داده است که در زمینه پیشگیری اولیه آموزشی را می‌توان در زمینه‌های عوامل فردی، محیطی، اجتماعی، گروهبندی و متمرکز کرد.

فصل سوم : روش تحقیق

تحقیق حاضر یک پژوهش پس رویدادی یا علی مقایسه ای است. بدین معنی که در گذشته اتفاقی رخ داده و حال پژوهشگر به بررسی علل آن می‌پردازد. در این تحقیق پژوهشگر به مقایسه سلامت روان در افراد مبتلا به سوء مصرف و غیرمبتلا پرداخته است . در این پژوهش پژوهشگر سعی کرده که سلامت روان را در ابتلا به سوء مصرف مواد بررسی کند و با یک گروه از افراد سالم یا غیرمبتلا به سوء مصرف مقایسه کند.
2-3) جامعه آماری
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه افراد مبتلا به سوء مصرف مواد شهر تهران می‌باشد که جهت ترک به کلینیک‌های ترک اعتیاد مراجعه نموده‌اند.

3-3) روش نمونه‌گیری
در این تحقیق از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. یعنی در این روش پژوهشگر با توجه به ملاکهای ورودی و خروجی آزمودنی، به انتخاب نمونه در دو گروه عادی و مبتلا پرداخته است (یعنی سنجیدن اینکه چه افرادی می‌توانند در این تحقیق شرکت کنند). پژوهشگر جهت انتخاب گروه نمونه، افرادی را که جهت ترک به کلینیک‌های ترک اعتیاد شفاخانه، مهرداد و آرامش مراجعه نموده و پرونده تشکیل داده‌اند را انتخاب کرده و گروه کنترل نیز از بین مراجعه کنندگان به دو بیمارستان رازی و پارسا انتخاب شدند. همچنین حجم گروه نمونه در دو گروه کنترل و شاهد 60 نفر بوده است که 30 نفر شامل افراد مبتلا به سوء مصرف و 30 نفر افراد غیرمبتلا یا سالم بوده‌اند. قابل ذکر است که ملاکهای ورودی گروه نمونه مبتلا به این پژوهش شامل: مثبت بودن تست مورفین، داشتن تحصیلات خواندن و نوشتن به گونه‌ای که آیتم‌ها یا عبارات تست را بفهمند و دامنه سنی آنها بین 20 تا 35 سال باشد. همچنین اگر افرادی دارای مشکل ارگانیک و عصب‌شناختی بودند از این پژوهش حذف شده‌اند. گروه عادی نیز از لحاظ سن و تحصیلات، باگروه شاهد جور شده و اینکه گروه عادی نیز سابقه مصرف مواد نداشته باشند و ملاکهای خروجی هم، مانند گروه شاهد می‌باشد.

 4-3) ابزار پژوهش
در این پژوهش محقق از پرسشنامه سلامت روان GHQ   استفاده شده است .
متن اصلی این پرسشنامه در سال 1927 توسط گلدبرگ  برای غربالگری اختلالات روان شناختی سایکوتیک و غیر سایکوتیک در مراکز درمانی و سایر جوامع طراحی و تدوین شده است
سوالات
فرم اصلی و اولیه این پرسشنامه مشتمل بر شصت سوال می باشد.
زیرمقیاس ها:
این پرسشنامه مشتمل بر چهار مقیاس فرعی است، که هر یک از آنها دارای 7 پرسش است. مقیاس های تشکیل دهنده ی « GHQ-28» عبارت است از : (1) علایم جسمانی  (2) اضطراب و اختلال خواب  (3) اختلال در کنش اجتماعی  و (4) افسردگی  (گلدبرگ و هیلر، 1979).
زیر مقیاس اول (A) شامل موارد درباره ی احساس فرد نسبت به وضع سلامت خود و احساس خستگی آنها است و نشانه های بدنی را در بر می گیرد. این زیر مقیاس، دریافت های حسی بدنی را که اغلب با برانگیختگی های هیجانی همراهند ارزیابی می کند. مواد این زیر مقیاس در پرسشنامه با حرف
A مشخص شده اند. پرسشنامه ی زیر مقیاس دوم (B) شامل موادی است که با اضطراب و بی خوابی مرتبطند. هفت ماده ی مربوط به این زیر مقیاس در پرسشنامه با حرف B مشخص شده اند.
زیر مقیاس سوم گسترده گی توانایی افراد را در مقابله با خواسته های حرفه ای و مسایل زندگی روزمره می سنجد و احساسات آنها را درباره ی چگونگی کنار آمدن با موقعیت های متداول زندگی، آشکار می کند. هفت ماده مربوط به این زیر مقیاس در پرسشنامه با حرف C متمایز شده اند. و بالاخره چهارمین زیر مقیاس در برگیرنده موادی است که با افسردگی و خیم و گرایش به خودکشی مرتبط می باشند و هفت ماده ی متمایز کننده ی آن در پرسشنامه با حرف D مشخص شده اند.نمره کلی هر فرد از حاصل جمع نمرات چهار زیر مقیاس به دست می آید.

نحوه نمره گذاری:
تا کنون 5 روش برای نمره گذاری پاسخ های افراد به هریک از سوالات پرسشنامه سلامت تدوین گردیده است که عبارتند از : روش قراردادی ، روش های شماره 1 و 2 قراردادی ، مدل ساده لیکرت  و روش اصطلاح شده لیکرت. روش های مختلف نمره گذاری پاسخ های مواد پرسشنامه سلامت در جدول 5-3 منعکس شده است (گلدبرگ، 1979).

8-3) تجزیه و تحلیل آماری
در این پژوهش جهت بررسی داده‌های آماری از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل یافته‌های مربوط به فرضیه‌های این پژوهش از آزمون t برای گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون بکار برده شده است.       


فصل چهارم تجزیه و تحلیل
به‌‌ منظور تعیین مقایسه سلامت روان در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و افراد غیر مبتلا، افرادی با حجم نمونه 30 نفر در دو گروه مبتلا به سوء مصرف مواد و گروه مقایسه    (افراد غیر مبتلا) انتخاب شده که میانگین آنها از نظر متغیرهای سن، تحصیلات و تأهل محاسبه گردیده که نتایج آنها در جدول 1-4، 2-4 ، 3-4 و 4-4 آمده است.

فصل پنجم بحث و نتیجه‌گیری
سوء مصرف مواد و وابستگی به آنها صرف نظر از اینکه آنرا بیماری، آسیب‌روانی یا معضل اجتماعی بدانیم، پدیده‌ای است مزمن و عودکننده که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی و اجتماعی همراه است و این افراد متعاقب وابستگی به مواد دچار افت جدی در کارکردهای فردی و اجتماعی می‌گردند (پیرجلیان، 1380). اخیراً تحقیقات بسیاری در مورد وابستگی به مواد صورت گرفته است که از جهات مختلف علل گرایش به سوء مصرف مواد را بررسی کرده‌اند. اکثر متخصصان بر این باورند که وابستگی به مواد یک اختلال روانی، ژنتیکی، جسمی و اجتماعی می‌باشد. در این تحقیق سعی شده که از منظر سلامت روان نگاه دیگری به علل ابتلا به سوء مصرف مواد داشته باشد.
کشور ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و همجواری با کشور افغانستان بعنوان مسیری جهت تبادل و انتقال مواد شناخته شده است و همین امر باعث شده که آمار وابستگی به مواد رو به افزایش رود و از آنجاییکه ایران بعنوان کشور جوان محسوب می‌شود، لذا شایسته است که به مسائل و مشکلات مربوط به جوانان توجه، و اقداماتی جهت پیشگیری از آسیبهای آنها انجام شود.
پژوهش حاضر به بررسی مقایسه سلامت روان در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و غیرمبتلا پرداخته شده است.
با توجه به اطلاعات مندرج در جدول مربوطه  نتیجه این تحقیق با نتایج پژوهش توسط نوربالا( 1388) که بر روي افراد مبتلا انجام شده مشابه می باشد. همچنین نتیجه تحقیق همسو با پژوهش محققی و همکاران(1387)می باشد،

متن فوق تنها خلاصه ای از قسمت های پایان نامه بود.برای دانلود فایل اصلی،انلاین پرداخت کنید و انلاین دانلود کنید.

روش دانلود فایل :

1.کلیک گزینه خرید.
2.پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب
3.کلیک بر گزینه ( بازگشت به سایت  پذیرنده )
4.دانلود فایل مورد نظر

 

قیمت : 70 هزار تومان

قیمت 50 هزار تومان

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
با عرض سلام و احترام خدمت شما کاربر عزیز. از اینکه وبسایت من رو برای خواندن انتخاب کردید از شما کمال تشکر را دارم.که افتخار دارم پایان نامه و پروژه های دانشگاهی را از طریق این سایت در اختیار شما سروران گرامی بگذارم. اميد است سير و سرچ در اين مجموعه افزايش بار اندوخته هاي علمي دوستان دانش دوست و پژوهشگر، را سبب شود در اين اثني ما را با رهنمود هاي ناب خويش راهنمايي نماييد. ایمیل: mahdipnut@yahoo.com
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 175
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 57
  • آی پی امروز : 273
  • آی پی دیروز : 318
  • بازدید امروز : 493
  • باردید دیروز : 668
  • گوگل امروز : 193
  • گوگل دیروز : 260
  • بازدید هفته : 1,161
  • بازدید ماه : 12,843
  • بازدید سال : 12,843
  • بازدید کلی : 277,148
  • کدهای اختصاصی